Možno to sami poznáte – pracujete na mnohých projektoch pre klientov, ale na vytvorenie svojho portfólia nemáte čas. Vlastná prezentácia prác je dôležitá či už si hľadáte zamestnanie alebo pracujete ako freelancer, či živnostník. Výsledkom každej práce je nejaký výrobok či služba. Majú buď hmotnú alebo elektronickú podobu. Dnes sa pozrieme nato, ako odprezentovať výsledky svojej práce a tak získať ďalšie zákazky, či lepšie zamestnanie.
Ale ako si vytvoriť portfólio naozaj rýchlo? Čo všetko by malo obsahovať? A ako má vyzerať portfólio, ktoré zaujme klienta?
Dnes vám ukážeme, ako si vytvoríte grafické portfólio cez Pixenio. Prezradíme vám tiež, čo k tomu budete potrebovať.
Pixenio je online nástroj na tvorbu stránok, pomocou ktorého si sami vyklikáte profesionálne portfólio v podobe webstránky. Bezplatne si to môžete vyskúšať po dobu 14 dní. Ak máte nejaké nejasnosti, napíšte nám.
Čo je to portfólio
a prečo ho potrebuje grafik, architekt, ale aj výrobca nábytku na mieru
Portfólio je prezentácia projektov, na ktorých ste pracovali. Pomocou prezentácie získate nové zákazky alebo zamestnanie. Portfólio ukazuje predovšetkým:
- Prácu dizajnéra
- Jeho zručnosti
- Skúsenosti
Cieľom je mať čo najlepšie portfólio a popísať jednotlivé projekty. Je prínosné venovať tomu čas a popísať danú zákazku. Akým spôsobom bola realizovaná a čo všetko bolo nutné spraviť. Aký zložitý problém sa podarilo vyriešiť. Práve v týchto popisoch sa môže nájsť váš budúci klient.
Ak dizajnér ponúka tvorbu loga, nájdete v jeho portfóliu ukážky z tejto oblasti. Vďaka portfóliu grafík si potenciálni klienti dokážu lepšie predstaviť, čo robí a akým štýlom tvorí.
Netýka sa to však iba dizajnérov. Pokiaľ ste kreatívec alebo akýkoľvek iný freelancer, bez portfólia sa nezaobídete. Fotograf, copywriter aj architekt potrebuje prezentovať výsledky svojich doterajších prác. Vyrobiť si online portfólio odporúčame aj pre segmenty, kde výsledkom práce sú väčšinou na mieru robené veci. Ako napríklad: nábytok, stavebné práce, či interiérové dekorácie.
Už viete čo je portfólio a prečo je dôležité si ho vytvoriť. Teraz vám ukážeme, ako má portfólio vyzerať.
Ako má vyzerať portfólio
Kľúčové sú texty, fotky a pravidelná aktualizácia
Každé portfólio by malo znázorňovať to najlepšie, čo ste kedy vytvorili. A to bez ohľadu na to, či ide o grafické portfólio, design alebo fotografie. Pomáha to budúcim zákazníkom predstaviť si, ako bude vyzerať zrealizovaná práca pre nich. Pre úspešné vytvorenie portfólia je nutné dodržať niekoľko zásad:
Vyberte si správne ukážky
Výber tých správnych projektov je najdôležitejším predpokladom na to, ako mať úspešné portfólio. Preto si dajte na ňom záležať. Nepridávajte doň všetky projekty zaradom. Zamerajte sa len na tie najlepšie a vyselektujte práce, na ktoré ste najviac hrdý. Dôležitá je kvalita a nie kvantita.
Pokiaľ sa venujete rôznym oblastiam, tak by vaše portfólio malo obsahovať aspoň jednu ukážku z každej sféry. Tým poskytnete potenciálnym klientom ucelený prierez všetkého, čomu sa venujete v rámci svojej profesie.
Pridajte do portfólia ukážky prác, ktoré ste robili len tak – sami pre seba, vo svojom voľnom čase. Pri vlastných projektoch môžete byť odvážnejší ako pri klientskych zákazkách. Preto ak máte niečo zaujímavé, určite to zakomponujte medzi ostatné ukážky.
Pridajte bližšie informácie o projektoch
Súčasťou každého projektu by mal byť aj jeho popis. O čom projekt je a pre koho bol vytvorený. Povedzte viac o postupoch pri realizácii zadania. Pokojne doplňte aj pár informácií o harmonograme prác. Všetky tieto údaje obohacujú vaše portfólio a pridávajú mu na hodnote.
Nezabudnite na fotografie
Fotografie majú silnú výpovednú hodnotu. Zaobstarať si dnes mobil s fotoaparátom či samostatné zariadenie na fotografovanie už nie je žiaden problém. Priam je to nevyhnutné a musíte s tým rátať pri začiatku svojej kariéry. Práve fotografie môžu presvedčiť potenciálnych zákazníkov a objednajú si vaše služby.
Pravidelne aktualizujte
Nestačí si len vytvoriť portfólio prác. Je lepšie sa o neho aj pravidelne starať. Úspešné môže byť iba vtedy, keď je aktuálne. Ak pracujete v oblasti dizajnu, ktorý podlieha módnym trendom, vtedy je potrebné pravidelne pridávať nové položky do portfólia.
Navyše, ani staré dátumy (priamo uvedené pri projektoch) nepôsobia dobre, pretože vedia odradiť potenciálneho klienta od toho, aby vás oslovil.
Aktualizáciu portfólia si však viete uľahčiť, ak si vyberiete Pixenio.
Pixenio umožňuje pridávanie nových projektov pár kliknutiami. Môžete to urobiť cez počítač, tablet či dokonca smartfón. Ušetríte tak množstvo času, potrebného pre starostlivosť o svoju prezentáciu projektov.
Vytvoriť online portfólio zadarmo
Ako často aktualizovať portfólio?
Je to individuálne, pretože záleží hlavne od toho, či sa venujete viacerým menším projektom alebo skôr jednému veľkému (ktorý trvá dlhodobo). No vo všeobecnosti sa odporúča prejsť si portfólio raz za 6 mesiacov. To nutne neznamená, že doň musíte niečo silou mocou pridávať. Len je dobré sa na neho aspoň pozrieť a zvážiť, či je aktuálne. Či zodpovedá najmodernejším štandardom a v neposlednom rade, či ste s ním stále 100% spokojný.
Podporte portfólio podstránkami
Ak máte portfólio vo forme webstránky, je nevyhnutné doplniť ho o ďalšie užitočné podstránky, napríklad:
- Referencie
- Služby
- Kontakt
Podstránka referencie
Referencie slúžia ako dôkaz kvality online portfólia. Spokojní klienti sú kľúčom k ďalším spokojným klientom. Preto musia byť referencie súčasťou každej úspešnej webstránky s portfóliom. Dokazujú, že vaše práce sú skutočné a že ste odborníkom vo svojej oblasti.
V rámci referencií si viete pridať meno, firmu, fotografiu a samozrejme text odporúčania.
Podstránka služby alebo zoznam zručností
Pri premýšľaní nad tým, ako vytvoriť stránku s dizajnovým portfóliom, a čo všetko sem zahrnúť, nezabudnite uviesť služby, ktoré ponúkate (resp. s čím viete klientovi pomôcť). Môže sa zdať, že niektoré informácie sú jasné a nie je ich potrebné pridávať na web stránku s portfóliom. Opak je pravdou. Práve tieto informácie môžu byť kľúčové pre zákazníkov. Taktiež tieto informácie pomáhajú pri dosahovaní lepších výsledkov vo vyhľadávačoch. Texty sú jednou z dôležitých častí pre organickú návštevnosť.
Podstránka Kontakt
Nestačí mať len profesionálne grafické portfólio. Potrebujete návštevníka stránky presvedčiť, aby vás kontaktoval. Viete ako mu to uľahčiť?
Na to slúžia strategicky umiestnené tlačidlá s výzvou k akcii (CTA), ktoré si môžete upraviť podľa predstáv. Optimálnym riešením je prelinkovať takéto tlačidlo na sekciu Kontakt, kde záujemca nájde všetky dôležité údaje na jednom mieste.
Takisto si viete aktivovať aj kontaktný formulár, prostredníctvom ktorého vás klienti vedia osloviť ešte jednoduchšie.
Portfólio pre začiatočníka
Tipy, ako si vytvoríte portfólio aj bez praxe
Je prirodzené, že každý klient chce najprv portfólio grafika – a až potom sa rozhodnúť, či si objedná jeho služby alebo nie. Čo však majú robiť začiatočníci v obore? Ako si vybuduje grafické portfólio umelec bez predchádzajúcich skúseností? Prečítajte si niekoľko užitočných tipov:
1. Prezentácia vlastných projektov
Projekty „zo zásuvky” sú výborným riešením pre začínajúcich kreatívcov. Pridajte do svojho portfólia design prototypov, skice a vizualizácie, ktoré ste si robili sami pre seba. Vôbec nevadí, že to nie sú reálne zákazky. Aj nepublikované projekty majú potenciál zaujať klienta, pretože ukazujú jeho schopnosti a štýl, ktorý používa pri svojej tvorbe.
Dokonca sú vhodné aj pre skúseného dizajnéra, ktorý má pri svojich vlastných projektoch voľnejšiu ruku. Navyše sa pri nich môže naplno odviazať (v porovnaní so zadaním od klienta, kde sa musí precízne držať jeho požiadaviek).
2. Práca za referencie
Vytvorte zadarmo nejaký pekný projekt pre priateľov či známych. Alebo ponúknite svoje služby nejakej neziskovej organizácii, občianskemu združeniu, prípadne zvieraciemu útulku. Aj keď pôjde o neplatenú spoluprácu, môžete z nej vyťažiť oveľa viac, ako si myslíte. Okrem dobrého pocitu získate aj zaujímavý projekt do vášho portfólia.
3. Práca pod cenu
Zapojte sa do zaujímavých projektov aj keď vás úplne nepresvedčilo ponúkané finančné ohodnotenie. Pre vybudovanie kvalitnej prezentácie je dobré pracovať aj na zákazkách za symbolickú cenu.
Kedy je ten správny čas na vytvorenie portfólia?
Niektorí začínajúci dizajnéri čakajú na dostatočný počet projektov, pretože chcú mať dokonalé portfólio designov či grafík. Nerobte tú chybu aj vy. Vytvorte si ho čo najskôr. Inak môžete prísť o skvelú zákazku len preto, že sa v danej chvíli nemáte čím prezentovať.
Pre koho je portfólio vhodné?
Portfóliá si zvyčajne vytvárajú freelanceri, ktorí sa venujú online technológiám – grafik, dizajnér, UX/UX dizajnér; ale napr. aj copywriter. Portfólio môže poslúžiť ako malá prípadová štúdia. Marketér môže v krátkosti popísať kampaň, na ktorej pracoval. Takisto fotograf alebo architekt ho potrebuje, aby mohol prezentovať projekty, na ktorých sa osobne podieľal. Môže ísť o rôzne ukážky, fotografie, náčrty domov, administratívnych budov a podobne.
Portfóliá pre segmenty mimo IT technológií majú široké pokrytie. Od architektov až po realizátorov rôznych služieb. Ponúkate záhradnícke služby? Ukážte, ako to robíte pomocou portfólia. Pečiete koláče na zákazku? Pripravte si krásnu prezentáciu udalostí, pre ktoré ste dodali svoje skvelé výrobky.
Aké ďalšie profesie určite využijú portfólio na webstránke?
- Projektant alebo konzultant
- Organizátor eventov – môže ukázať výsledok svojej práce pri organizácii spoločenských podujatí, plesov či teambuildingových akcií
- Aranžér – na prezentáciu kvetinovej výzdoby interiérov a exteriérov
- Remeselník, ako napr. stolár, hrnčiar či sochár – pridá do portfólia ukážky svojich výrobkov (nábytku, keramiky,...)
Máme dostupnú možnosť výroby portfólia pre každého
Pixenio je online nástroj, s ktorým ľahko zvládnete vytvoriť akúkoľvek podstránku. Nepotrebujete žiadne technické vedomosti. Postačí, ak si pripravíte fotografie a popisné texty k svojim zákazkám, ktoré chcete odprezentovať formou portfólia.
Okrem Portfólia získavate aj kompletnú webstránku
Portfólio ako webová stránka urobí dojem už na prvý pohľad. Priamo na stretnutiach s potenciálnymi klientmi viete ukázať svoje projekty alebo fotografie – a to pohodlne na mobile či tablete. Okrem toho má komplexný web vyššiu pridanú hodnotu ako len obyčajné fotografie, ktoré budete prácne hľadať medzi tisíckami osobných fotografií pred zákazníkom. Buďte profesionál a získavajte zákazky jednoduchšie.
Portfólio v podobe webstránky predstavuje skvelý marketingový nástroj. Úspešne funguje aj ako predajný kanál, pretože po jeho vzhliadnutí vás môže klient kontaktovať a objednať si vaše služby.
Ako dlho trvá vytvorenie Portfólia?
Zložitejšia časť môže byť práve napísanie textov či výber fotiek z galérie telefónu. Samotné nahranie obsahu do Portfóliovej webstránky je veľmi rýchle. Po úvodnej registrácii môžete ihneď pridávať obsah.
Ako bude vyzerať Portfólio?
Výzor svojej portfóliovej webstránky si vyberáte z predpripravených šablón. Tie si môžete ľubovoľne a kedykoľvek meniť. Zmenou šablóny nestrácate už raz zadaný obsah. Obsah ostáva nedotknutý a prispôsobuje sa každej šablóne.
Nevyhnutné v dnešnom svete je, aby všetko fungovalo na telefóne. Je bežná vec, že človek sedí napríklad v čakárni u doktora a zatiaľ si hľadá informácie práve o vás. Preto sú všetky naše šablóny plne funkčné na mobiloch. Čím ďalej, tým viac venujeme čas tomu, aby práve vaše Portfólio bolo pohodlne čitateľné na mobile.
Extra tip: pri dlhodobom používaní Pixenio si môžete zastaralý výzor portfóliovej stránky vynoviť jednoduchým výberom trendovej šablóny. S Pixenio máte stále moderne vyzerajúce Portfólio. Pridáva vám to drahocenný kredit a získate tak zákazku ľahšie.
Pozrite si ukážky/ portfólio vzory, aby ste si vedeli lepšie predstaviť vaše nové online portfólio alebo si môžete preklikať našu demo stránku.
Spôsob, ako si nahodiť obsah:
- cez počítač
- cez mobil alebo tablet
Návod, ako si vytvoriť portfólio cez Pixenio
Jednoducho a rýchlo
S Pixeniom si zvládnete vyklikať svoju webstránku s portfóliom úplne sami. Po registrácii vám s tým pomôže Pixenio sprievodca – stačí vyplniť pár údajov a systém vám stránku automaticky vygeneruje. Všetko je intuitívne a robené tak, aby ste naozaj nestrácali čas.
Môžete sa pritom vždy spoľahnúť na výborný výsledok.
Ak prejdete sprievodcom, dostanete sa do administrácie, kde si portfólio vytvoríte cez Galériu -> Pridať nový (album = váš projekt). Potom do jednotlivých políčok vpíšete základné údaje ako:
- Titulok – teda názov realizovaného projektu/ prípadovej štúdie/ galérie prác
- Obsah – o čom projekt je. Pár slov o zadaní od klienta a dosiahnuté výsledky (napr. zvýšenie návštevnosti web stránky, nárast konverzie, a podobne...). Stačí krátko, ale čo možno najviac výstižne.
- Obrázky – nahráte sem obrázky a fotografie, ktoré prislúchajú k danému projektu
V prípade, že nechcete, aby bolo vaše portfólio nazvané všeobecným pomenovaním Galéria, názov si viete zmeniť jednoducho. Cez ľavé bočné menu a záložku Stránky -> Galéria, si môžete túto sekciu kedykoľvek premenovať.
Najlepší nástroj pre online portfólio
Pixenio je hostovaná služba, takže sa nemusíte starať o žiadnu inštaláciu či softvérové aktualizácie. Nie je nutné nič programovať ani dizajnovať. Všetko je pripravené k okamžitému používaniu. Šablóny sú navrhnuté tak, aby vyzerali vždy dokonale s akýmkoľvek množstvom obsahu. Automaticky, bez zásahu dizajnéra.
Najväčšou pridanou hodnotou Pixenia je profesionálny vzhľad portfólia za každých okolností. Veľkou výhodou je tiež rýchlosť jeho tvorby.
Vyklikajte si portfólio a získajte nových klientov ešte dnes!