V poslednom desaťročí sme boli svedkami veľkého posunu vo vnímaní webstránok z hľadiska dizajnu a kompozície. Avšak samotný proces tvorby webu sa príliš nezmenil. Unikátny webdizajn sa stáva čoraz menej doležitým v kontexte rastu používania mobilných zariadení na prehliadanie internetu. Rýchlosť načítania stránky je len technická záležitosť.

Jedna, jediná vec, ktorá je skutočne dôležitá, je obsah, však?

Takže veľká otázka znie:

Prečo začínaš vytvárať webstránku tým, že si vyberáš šablónu podľa jej vzhľadu?

Nemal by si radšej začať písaním obsahu a až následne vybrať šablónu, ktorá bude tvojmu obsahu vyhovovať?

Proces tvorby webstránok je obrátený hore nohami

Aby sme vytvorili dobrú stránku, ktorá bude vyhovovať súčasným nárokom na obsah a dizajn, musíme od základov prehodnotiť celý proces jej tvorby.

Ako to funguje teraz:

1. Nápad na webstránku

Ľudia prídu do webdizajnovej agentúry s myšlienkou o webstránke. Majú zhruba predstavu o čom webstránka bude, koľko položiek v menu chcú mať. Ak sú mimoriadne dobrí, vedia povedať, ktoré textové pole bude dlhšie a ktoré kratšie.

2. Dizajn, usporiadanie, šablóna

Web agentúra navrhne vzhľad. Niekedy ho nakóduje od nuly, inokedy (pre menej náročných zákazníkov) vyberie jednu z predprogramovaných šablón, vyberie farebnú kombináciu a typ písma.

3. Obsah

Keď je vytvorená kostra webstránky, jej vlastník ju začne napĺňať obsahom. Dizajn webstránky je viac menej hotový a všetko, čo ostalo, je už len pridať texty. Až vtedy si vlastník webu uvedomí, že je to omnoho ťažšie, ako čakal.

WordPress téma alebo drag & drop web builder?

Už som vysvetlil v samostatnom článku, prečo si myslím, že použitie témy alebo drag & drop web buildra nie je dobrý nápad. Tu spomeniem 2 hlavné problémy:

  • Je príliš jednoduché pokaziť finálny výsledok. Máš na výber príliš veľa možností a neexistuje záruka, že tvoja webstránka bude nakoniec vyzerať dobre. Všetko závisí od tvojho zmyslu pre dizajn a úroveň technických zručností.
  • Postupnosť krokov, ktoré vykonáš, ostáva nezmenená. Začneš výberom témy alebo požadovaného rozloženia. Nasleduje niekoľko hodín inštalovania a konfigurácie, kým sa ti konečne začne páčiť to, čo vidíš na obrazovke. A až následne začneš rozmýšľať o obsahu.

Poďme kroky tvorby webstránky prehodiť do správneho poradia

Keďže obsah je tou najdôležitejšou časťou webstránky, do web agentúry by si mal prísť so súborom textov a s požiadavkou:

“Tu je to, čo chcem povedať návštevníkom svojej webstránky. Urobte to tak, aby to vyzeralo dobre.”

Teraz sa vrátime k môjmu prvému článku (link na 1. clanok), ktorý prezentoval moju základnú myšlienku: webdizajnéri by mali dizajnovať, web vývojári by mali kódovať a vlastníci webstránky by sa mali starať o to, aby bol obsah stále aktuálny.

Nenechajte sa zmiasť mobilným dizajnom!

Skutočnosť, že webdizajn už nie je taký unikátny (najmä na malej obrazovke mobilného zariadenia) neznamená, že by tvoja stránka mala vyzerať zle.

Tvoja webstránka by mala byť vytvorená profesionálnym dizajnérom, ktorý zabezpečí, aby vyzerala dobre, a profesionálnym vývojárom, ktorý zabezpečí, že bude fungovať správne.

Webstránka budúcnosti? Funkčná, prehľadná a rýchla

Aby bolo možné zabezpečiť plne funkčnú, prehľadnú a rýchlu webstránku, celé technické riešenie, na ktorom je postavená, musí byť navrhnuté tak, aby bolo pripravené na budúce technológie. Ide o niekoľko pokročilých technických detailov, s ktorými ťa teraz nebudem nudiť (napríklad obsah oddelený od šablóny, štruktúrované dáta, personalizácia, prispôsobiteľnosť, zacielenie...).

Toto už nie je úloha pre laických vlastníkov webstránok.

Nemalo by sa od nich vyžadovať, aby mrhali svojím časom na technické záležitosti. Majú omnoho dôležitejšie veci na práci, napríklad aktualizovať obsah.

Funkčná webstránka znamená, že všetko funguje a vyzerá super bez ohľadu na to, na akom zariadení webku prehliadaš. K funkčnosti neodmysliteľne patrí aj bezpečnosť, prepracovanosť technických detailov, a taktiež úzke prepojenie s pokročilými technológiami (napríklad hlasové vyhľadávanie)

Prehľadná webstránka znamená, že sa dobre číta. Obsah je usporiadaný jednoduchým a prirodzeným spôsobom. Informácie sa dajú ľahko nájsť, celé rozloženie je intuitívne.

Rýchla webstránka znamená, že sa načítava vysokou rýchlosťou. Celá webstránka musí vzbudzovať svižný dojem. Kdekoľvek klikneš, okamžite sa otvorí.

Každú minútu je vytvorených približne 100 nových webstránok. Internet je ako oceán plný webstránok. Niektoré webstránky plávajú navrchu a niektoré padajú hlboko na dno. Množstvo webstránok sa bude musieť radikálne zlepšiť, aby sa vyhli potopeniu. Všetky webstránky, ktoré chcú prežiť, budú musieť byť funkčné, prehľadné a rýchle.

Čerstvý obsah

Správne. Obsah musí byť čerstvý. Nikto nechce čítať včerajšie noviny. Samozrejme, sú informácie, ktoré sú statické. Keď však nimi naplníš tvoju webstránku, nenechávaj ju zapadnúť prachom.

Pamätaj: Čokoľvek uverejníš na svojej webstránke, na nej aj ostane.

Vyhľadávače to zidenxujú a tvoji weboví návštevníci to ľahko nájdu. Na rozdiel od príspevkov na sociálnych sieťach, ktoré sa rýchlo stratia v preplnených informačných kanáloch.

Uverejňovanie noviniek na vlastnej webstránke

Pridávanie firemných noviniek na webstránku by malo byť jednoduché. Ideálne dokonca ľahšie ako vytvoriť post na Facebooku. Nemalo by si to vyžadovať viac ako zopár klikov.

Ak si fotograf, mal by si vedieť pridať na webku svoj najlepší záber real-time, kým si stále ešte vonku so svojím foťákom. A to samozrejme aj s komentárom k fotografii.

Tvoja webstránka je tvoj vlastný priestor, v ktorom by si sa mal cítiť pohodlne.

Zabudni na vzdialenosť medzi tebou a hosting serverom, kde je uložená tvoja webstránka. Prostredie web administrácie by ti malo vytvoriť pocit domova, nie pocit, akoby si bol v bludisku.

Záver

Písanie obsahu na vyplnenie prázdnej webdizajnovej šablóny nemá zmysel. Najmä teraz, keď obsah je centrom celej internetovej galaxie. Obsah tvojej webstránky si zaslúži najviac pozornosti. Každý, kto si chce vytvoriť webstránku, by mal začať písaním obsahu. S hľadaním technického riešenia pre tvoju webstránku a správnej šablóny, ktorá bude najviac pasovať na tvoj obsah, by si nemal začať skôr, ako máš napísané jadro samotného obsahu.

Už si niekedy zažil ten zúfalý pocit, keď si si vybral šablónu a nevedel vymyslieť dostatok obsahu na to, aby si ju naplnil? Alebo si myslíš, že písanie obsahu je hračka a je to práve technická časť tvojej webstránky, ktorá ti spôsobuje najväčší bolehlav?