Počiatočnou myšlienkou za Drag & Drop page buildrami (tvorcami stránok) bolo poskytnúť nástroj na tvorbu a správu webstránok pre laikov bez IT backgroundu. S takýmto page buildrom je jednoduché pracovať a poskytuje vlastníkovi webstránky voľnosť, čo sa týka pridávania jednotlivých elementov na stránku, ich umiestnenia a vzhľadu.

To všetko znie pekne, tak kde je problém?

Vlastníci webu - laici - ktorí si zvyknú vytvárať svoje webstránky, sú určite v niečom dobrí - vo svojej vlastnej profesii. Zvyčajne však nie sú až takí dobrí vo vytváraní webstránok. A to je v poriadku. Prečo by mali mrhať svojim talentom, časom a energiou na učenie sa pracovať s nejakým komplikovaným page buildrom? Finálny výsledok aj tak bude vyzerať neprofesionálne.

Najväčšie problémy s tvorbou webu:

1. Ručné kódovanie nie je efektívne

Ručné kódovanie webstránky od nuly bolo v minulosti jedinou prijateľnou cestou tvorby webových stránok. Všetci sa smiali, keď sa objavili prvé WordPressové témy s tým, že nemajú žiadnu budúcnosť. Hlavným argumentom bolo, že každá webstránka predsa musí mať unikátny dizajn. Nikto nebude súhlasiť s tým, aby jeho stránka bola vytvorená na základe štandardizovanej šablóny, ktorá už predtým mohla byť použitá tisíckrát. A platiť peniaze nejakej webovej agentúre, ktorá len vezme tému a popresúva zopár vecí tu a tam? Nezmysel!

Ľudia si mysleli, že každá webstránka musí mať unikátny web dizajn.

Uplynulo niekoľko rokov a zrazu si každý témy obľúbil. Sú predsa univerzálne a viacúčelové, plne prispôsobiteľné všetkým webdizajnovým potrebám.

Dôvod, prečo si dnes ľudia myslia, že šablóny sú také skvelé, je, že si môžu zostaviť unikátnu webstránku použitím univerzálnej témy. Pomocou drag & drop page buildrov a front-end editorov sa každý môže stať webdizajnérom. Ba čo je ešte lepšie, môžeš si zarobiť budovaním webstránok prostredníctvom týchto buildrov.

Nastal veľký posun od:

“Nikto nikdy témy používať nebude…”

ku

“Prečo by sa niekto unúval ručne nakódovať webstránku, keď je tu rýchlejší, lacnejší a pohodlnejší spôsob?”

Avšak všimol si si, že je tu aj veľký problém, ktorý so sebou témy priniesli?

“S drag & drop page buildermi a front-end editormi sa môže stať web dizajnérom každý.”

Ak si skutočne myslíš, že tvoj vlastný drag & drop web dizajn vyzerá lepšie ako ten, ktorý urobil profesionálny dizajnér, prečo nejdeš povedať Apple, ako by mal vyzerať ich ďalší iphone?

2. Všetky buildre a témy sa stali príliš komplikované

Všetko sa to začalo jednoduchými šablónami, do ktorých bolo treba iba vyplniť text a nahrať obrázky. Ďalšia generácia tém mala nastaviteľnú farebnú schému. Dnes je tu prispôsobiteľné veľké menu, malé menu, kontaktný formulár, favikony, desiatky rôznych typov hlavičiek a pätičiek, sociálne ikony, komentáre, recenzie, portfóliá, widgety, balíky…

Výsledok je perfektným príkladom konkurenčného boja na rastúcom trhu riešení pre tvorbu webstránok. Každá novovydaná téma je vylepšenou verziou tej predchádzajúcej. Buďme k sebe úprimní. Koľko koncových používateľov / vlastníkov webov si vie vytvoriť webku svojpomocne? Ušla mi pointa, keď som si myslel, že pôvodným cieľom tém bolo vytvoriť nástroj pre ne-ITčkárov, aby si mohli sami vytvoriť a spravovať svoje webstránky?

Tak či onak, sme späť na začiatku: webstránky môžu vytvárať iba profesionáli webového dizajnu. Všetky témy a web buildre sa premenili na prepracované nástroje pre ruky skúsených dizajnérov a web developerov.

3. Spravovanie stránok je ťažké ako jadrová fyzika

OK, tvorba webstránky je jedna vec. Aj keď prehliadneme komplikovaný proces budovania webky a riziko neprofesionálne vyzerajúceho výsledku pri použití drag & drop page buildrov a front-end editorov. Správa už fungujúcej webstránky má ďaleko od pravého významu pojmu “užívateľsky prívetivý.” Vlastníci webstránok nevedia, kde majú kliknúť, keď chcú pridať na svoju stránku nový produkt či firemné aktuality. A čuduješ sa im? V menu je toľko položiek a nikdy nekončiaci zoznam možností...

Priemerný majiteľ webových stránok sa taktiež obáva, že by mohol omylom niečo pokaziť, alebo že inštalácia aktualizácií rozdrví jeho webstránku na kusy. Neuvedomuje si, že ohrozuje bezpečnosť svojej stránky tým, že sa drží svojej starodávnej verzie.

4. Zvyčajné vnímanie ľudí je, že: “JA NEVIEM vytvárať/spravovať webstránky

ALE

5. Každý vie používať instagram, snapchat či facebook

Najlepšia vec, ktorú vie priemerný vlastník webu urobiť, je nechať svoju webstránku tak, kým ešte ako tak funguje a používať iný komunikačný kanál na to, aby oslovil svojich potenciálnych zákazníkov. Predtým zaplatil dizajnérovi, aby mu urobil webstránku, zadal 100 detailných požiadaviek, aby web spĺňal jeho predstavy a v momente, keď je všetko hotové, vlastník opustí svoju webstránku, aby išiel na facebookovu fan page, kde pridáva svojim fanúšikom čerstvé novinky. Dúfa, že ľudia navštívia jeho webstránku len preto, že prispieva na sociálnych sieťach a naopak: dúfa, že jeho návštevníci webstránky pôjdu na jeho fan page čítať si správy o jeho firme. Nie je to trochu smiešne, ako to funguje? Nemala by byť správa webu tak jednoduchá ako používanie sociálnych sietí?

Záver

Práca s drag & drop page buildrami je príliš komplikovaná pre “normálnych” ľudí. Kým nemáte desiatky hodín voľného času na to, aby ste sa naučili s nimi robiť, sú úplne zbytočné. Preto ľudia pridávajú aktuality na sociálne siete namiesto toho, aby venovali viac pozornosti aktuálnosti obsahu na svojich vlastných webstránkach. Avšak sociálne siete sa stávajú preplnenými a nemôžu kompenzovať zlý dojem zo statických webových stránok.

Táto situácia nie je udržateľná. Ako často si TY aktualizuješ obsah na svojej webstránke? Čo si myslíš, že bude ďalšia veľká vlna vo sfére vývoja webu? Prosím, daj mi vedieť svoj názor v komentári nižšie.