Plánujete rozbehnúť svoje vlastné podnikanie s food truckom? Alebo si chcete zaobstarať pojazdnú predajňu a ponúkať domáce špeciality?
Pre všetkých začínajúcich podnikateľov prinášame niekoľko rád, ako začať s food truck prevádzkou úplne od nuly. Skúsenejším, ktorí už majú svoj pojazdný bufet, ukážeme spôsob toho najefektívnejšieho marketingu. Zároveň vysvetlíme, prečo promo na Facebooku nie je také ideálne, ako sa na prvý pohľad môže zdať.
Poďte sa s nami pozrieť na 8 tipov, ktoré vám pomôžu naštartovať váš biznis:
- Ako osloviť zákazníkov
- Ako vybrať správny food truck
- Potrebné povolenia pre pojazdný bufet
- Ako vytipovať správnu lokalitu
- Food truck marketing
- Prečo marketing na Facebooku nestačí
- Food truck web stránka
- Web stránka, ktorá sa spravuje jednoduchšie ako Facebook
1. Ako osloviť zákazníkov
Prvým krokom pri plánovaní food truck biznisu je zadefinovať si trh a nájsť zákazníkov. Máte už predstavu, aký typ jedla by ste chceli ponúkať vo svojom pojazdnom bufete?
Zabudnite na hotdogy či langoše, ktoré pripravuje ďalších 10 prevádzok v meste. Ľudia očakávajú oveľa viac – gurmánsky zážitok, ktorý si môžu vychutnať cestou do práce alebo do školy. Preto by ste si mali zostaviť originálne street food menu a byť svojský. Najviac zákazníkov oslovíte, keď sa zameriate na niečo, čo široko ďaleko nikto neponúka.
Typy food truckov
Food truck nemusí byť len pojazdný bufet, ktorý predáva pouličné jedlo na street food festivale. Môže to byť pokojne aj zmrzlinárske auto alebo kaviareň na kolesách, vďaka ktorej si kúpite “coffee to go” priamo na ulici v centre mesta.
Rozhodnúť sa môžete napríklad aj pre pojazdnú predajňu, kde budete zákazníkom ponúkať domáce produkty – buď také, ktoré sami pripravíte, alebo od lokálnych dodávateľov (od pekára či mäsiara).
No bez ohľadu na to, či sa prikloníte skôr k typickému americkému food trucku alebo dáte prednosť pojazdnej predajni s farmárskymi špecialitami, musíte prísť s originálnou ponukou. Odlíšenie sa od konkurencie je totiž prvým predpokladom pre získanie zákazníkov.
2. Ako vybrať správny food truck
Kúpiť si úplne nový pojazdný bufet s kompletným kuchynským vybavením je pre začínajúceho podnikateľa často nesplniteľným snom. Dôvodom je jeho cena, ktorá začína niekde okolo 80 000€. Áno, nedostatok peňazí sa dá vyriešiť pôžičkou, ale treba byť obozretný – až 60% zo všetkých pojazdných bufetov skončí do 3 rokov. Buď je to preto, že ich prevalcuje konkurencia, alebo kvôli nedostatku zákazníkov, čo sa prejaví finančnými problémami a neschopnosťou splácať pôžičku.
Existuje však aj menej finančne náročný spôsob. Môžete si zohnať používané vozidlo, u ktorého sa cena pohybuje od 20 000 – 40 000€. Alebo skúste prívesný vozík; pri niektorých jedlách je úplne postačujúci (a lacnejší).
Koniec koncov nezáleží na tom, aké vozidlo si kúpite. Záleží len na tom, ako si prispôsobíte jeho dizajn, aby vás zákazníci vedeli na ulici rýchlo rozpoznať.
3. Potrebné povolenia pre pojazdný bufet
Vzhľadom na to, že prevádzkovanie food trucku je druh podnikania, budete potrebovať množstvo pečiatok. Je potrebné vyriešiť daňové a odvodové povinnosti. Navyše, ide o prácu s jedlom, čo si vyžaduje ďalšie povolenia od hygieny.
Takisto bude nutné vyriešiť parkovanie. Nemôžete odstaviť svoje vozidlo len tak hocikde. Povolenie pre ambulatný predaj vydáva obec. Každé mesto má vlastné podmienky a obmedzenia pre pojazdný bufet. Preto je potrebné zistiť si tieto informácie individuálne podľa toho, v akom meste ho plánujete prevádzkovať.
4. Ako vytipovať správnu lokalitu
Ak začínate s food truck predajom, dobre si premyslite jeho umiestnenie. Je to rušné miesto, kadiaľ prechádzajú ľudia počas celého dňa? Nachádza sa v blízkosti veľkej nadnárodnej spoločnosti so stovkami zamestnancov v jednej budove? Alebo je v okolí univerzitného areálu?
Hľadajte takú lokalitu, ktorá má potenciál – kde sa za jediný deň premelie veľké množstvo ľudí a zároveň, kde nie sú odparkované ďalšie food trucky.
Náš tip: Pojazdný bufet má tú výhodu, že sa dá premiestňovať. Preto nájsť dobrú lokalitu môžete aj na rôznych akciách či street food festivaloch.
5. Food truck marketing
Keď už máte všetky povolenia vybavené a ste pripravený privítať prvých zákazníkov, je potrebné začať sa intenzívne venovať marketingu. Môžete pripravovať najlepšie jedlo v meste, ale to nestačí. Food truck marketing je nevyhnutný na to, aby ste dali o sebe vedieť čo najväčšiemu počtu potenciálnych zákazníkov. Nemôžete sa totiž spoliehať na to, že sa u vás zastavia všetci tí, ktorí pôjdu okolo.
Úspešné food truck promo zahŕňa systematické budovanie značky naprieč rôznymi sociálnymi sieťami a vlastnou web stránkou. Nie je totiž dôležité komunikovať iba to, kde sa váš pojazdný bufet momentálne nachádza, alebo aké menu dnes ponúkate. Podstatné je vybudovať si komunitu spokojných a verných zákazníkov.
V rámci promovania food trucku sa najčastejšie využíva:
- Food truck Facebook fanpage
- Food truck Instagram účet
- Food truck web stránka
Keďže každý typ komunikačného kanála slúži na iný spôsob kontaktu so zákazníkmi, treba na to myslieť aj pri výbere konkrétnej sociálnej siete.
Robiť food truck marketing na Facebooku má zmysel z hľadiska získavania fanúšikov. Môžete prinášať novinky alebo vtipný obsah. Takisto viete zorganizovať rôzne súťaže a zdieľaním medzi fanúšikmi osloviť ďalších zákazníkov. No mať Facebook fanpage so sebou prináša aj nástrahy, ktorým sa budeme venovať nižšie.
Ak premýšľate nad food truck Instagramom, ten je vhodný na postovanie fotografií vašich chutne vyzerajúcich jedál. Takto prilákate hladných užívateľov priamo k vám. Na druhej strane promo na Instagrame však nemá až taký význam, ak máte pojazdnú predajňu a predávate iba jeden druh produktu (napr. mäso z lokálnej farmy).
Mať vlastnú web stránku má zas výhodu v tom, že ide o najvariabilnejší komunikačný kanál, ktorý navyše dokáže pritiahnuť zákazníkov z vyhľadávania. Organicky pritiahnete nových ľudí na web stránku vďaka textom a fotkám. Dôležité je poznamenať, že takýmto spôsobom oslovujete návštevníkov zadarmo.
6. Prečo marketing na Facebooku nestačí
Mnohí začínajúci podnikatelia robia chybu v tom, že sa snažia rozbehnúť marketing práve na Facebooku ako na jedinej platforme. Mať food truck Facebook fanpage je síce vhodné pre určitý typ neformálnej komunikácie, ale nemôže to nahradiť plnohodnotné budovanie vzťahov a značky ako takej.
Hlavnou nevýhodou je, že Facebook nezobrazuje príspevky všetkým fanúšikom, ktorí vašu fanpage sledujú, ale iba niektorým. Pokiaľ chcete zvýšiť dosah príspevkov, musíte zaplatiť za sponzorované príspevky. Platená food truck reklama na Facebooku navyšuje rozpočet. Ďalším mínusom je, že priamo na fanpage zobrazuje aj návrhy na konkurenčné podniky. Ak teda na vašu Facebook stránku poprvýkrát zavíta hladný návštevník, veľmi ľahko sa môže stať, že sa preklikne inde a k vám už nepríde.
Preto nie je vhodné realizovať marketing iba na Facebooku. Efektívnejšiu (a lacnejšiu) reklamu vám poskytne vlastná webová stránka.
7. Food truck web stránka
Ako odprezentujete zákazníkom svoju kompletnú ponuku? Alebo dokedy máte otvorené?
Najlepšou možnosťou je vlastná web stránka.
Vďaka nej nájdu zákazníci všetky dôležité informácie na jednom mieste bez toho, aby museli scrollovať dlhý feed na Facebooku. Food truck stránka dokáže poskytnúť oveľa detailnejšie informácie o vás, vašich jedlách, členoch tímu či dodávateľoch surovín.
Mať vlastnú stránku umožní, že si k vám zákazníci ľahšie nájdu cestu cez Google (v porovnaní s hľadaním na sociálnych sieťach). Sociálne siete totiž nie sú primárne uspôsobené na príchod užívateľov z organického vyhľadávania; ani na nájdenie konkrétnych informácií ako sú napríklad otváracie hodiny.
Vlastná stránka je navyše skvelým nástrojom na budovanie dlhodobého vzťahu so zákazníkmi. Hovorí tiež o serióznosti vášho pojazdného bufetu už na prvý pohľad. Napríklad, keď chcete osloviť nových dodávateľov za účelom spolupráce, vždy je lepšie ukázať im web stránku (a nie fanpage na Facebooku).
S vlastnou stránkou môžete promovať svoj biznis rôznymi spôsobmi:
- Pridávať aktuálny obsah, na ktorý budete odkazovať zo sociálnych sietí (takto prepojíte všetky dôležité kanály)
- Písať blog, kde predstavíte jednotlivých dodávateľov, ktorí vaše články následne prezdieľajú na svojich sociálnych sieťach
- Budovať linkbuilding so spriaznenými dodávateľmi a vzájomne na seba odkazovať
- Zbierať pozitívne referencie od spokojných zákazníkov
8. Web stránka, ktorá sa spravuje jednoduchšie ako Facebook
Na základe našich dlhoročných skúseností vieme, že pre potreby svojho podnikania potrebujete takú web stránku, ktorú si vytvoríte úplne jednoducho a rovnako jednoducho si ju budete vedieť aj manažovať.
Preto sme vytvorili cloudovú platformu Pixenio. S pomocou Pixenia si celú web stránku zvládnete vyklikať sami, bez akýkoľvek znalostí programovania.
Jednoduchosť tvorby web stránky spočíva aj v tom, že všetky Pixenio šablóny vám poskytnú to, čo potrebujete. Vybrať si tak môžete ktorúkoľvek z nich a prispôsobiť si ju na food truck šablónu, ktorá dokáže pružne reagovať na aktuálne podmienky pri predaji pouličného jedla.
Menia sa vám pravidelne otváracie hodiny? Nevadí.
V administácii si môžete na každý deň nastaviť iné otváracie hodiny. Zmeny potom viete zrealizovať pár kliknutiami.
Chcete pridať fotku dnešnej špeciality? Žiaden problém. Len urobíte fotografiu a rovno ju vložíte na stránku – priamo cez svoj smartfón.
Práve jednoduchosť používania je najväčším benefitom food truck stránky na Pixenio. Váš web si tak viete vytvoriť a spravovať rovnako jednoducho ako fanpage na Facebooku.
Ako vybrať doménu pre food truck stránku
Ak ste ešte nepremýšľali nad vašou doménou, môžete sa inšpirovať našimi radami. Za ideálnych podmienok by sa názov domény mal zhodovať s názvom food trucku. No často je problém s .com doménami, pretože mnoho z nich je už obsadených. V tom prípade môžete skúsiť váš názov v kombinácii s koncovkou .sk. Pri slovenskej doméne máte väčšiu šancu, že bude ešte voľná.
Ak aj táto kombinácia bude obsadená, skráťte svoj pôvodný názov. Napríklad z pôvodných dvoch-troch slov urobte jedno a povedzte si nahlas, ako to znie.
Základom pri výbere domény však je, aby bola krátka a ľahko zapamätateľná. Pred samotným zakúpením skúste jej názov ukázať pár priateľom – uvidíte, či je pre nich zrozumiteľný a či si ho budú pamätať aj o deň neskôr.
Ako urobiť skvelú fotografiu street food jedla
Mnohých majiteľov pojazdnej predajne zaujíma, ako urobiť čo najlepšiu fotografiu jedál. Dobrou správou je, že sa nemusíte spoliehať na rôzne filtre na Instagrame. Peknú fotografiu vášho jedla na stránku zvládnete urobiť sami. Stačí ak dodržíte pár nasledujúcich zásad:
- Pred fotením si dajte záležať na naservírovaní jedla, aby vyzeralo lákavo a chutne
- Vyberte si kontrastné pozadie, na ktorom pokrm čo najlepšie vynikne (ideálne jednofarebné)
- Nefoťte oproti ostrému svetlu!
- Kompozíciu pripravte tak, aby okrem samotného jedla neboli na fotografii žiadne zbytočnosti (mohli by odpútať pozornosť)
- Ak sa zameriavate na fotku jedla, môžete v pozadí zachytiť aj váš food truck
Koľko stojí food truck web stránka urobená z Pixenio šablóny?
Kým cena za dizajn web stránky na mieru sa pohybuje od 500€ do niekoľkých tisíc, stránku na Pixenio môžete mať už za pár eur/ mesačne. Navyše si môžete Pixenio vyskúšať na 14 dní zadarmo.
Na čo by ste teda mali myslieť pri rozbiehaní pojazdného bufetu?
Ako prvé si zmapujte trh a premyslite si, aký typ food trucku chcete – či klasický pojazdný bufet s pouličným jedlom na americký spôsob, alebo radšej pojazdnú predajňu lokálnych produktov.
Zožeňte si vhodný automobil alebo prívesný vozík. Taký, ktorý bude postačovať vašim potrebám, no finančne vás nezruinuje. Nezabudnite si vybaviť všetky povolenia od mestských či miestnych úradov. Popremýšľajte tiež o lokalite s vysokým pohybom ľudí.
Ale čo je úplne najdôležitejšie – buďte dohľadateľný pre zákazníkov prostredníctvom vlastnej web stránky. Na úvod si pre svoju stránku vymyslite ľahko zapamätateľnú doménu. Urobte si ju na Pixenio šablóne. Naplňte ju obsahom a kontinuálne pridávajte pekné fotografie.
Web stránka vám pomôže budovať si vzťah so zákazníkmi a byť s nimi v neustálom kontakte. Nezabudnite, že vlastný web je alfou a omegou pre vaše podnikanie. Až následne môžete začať pracovať na promovaní food trucku. Pre efektívnejší rozbeh marketingu skúste kombináciu vlastnej stránky a niektorej sociálnej siete. Pravidelne zdieľajte nový obsah z web stránky na Facebooku.
Nikdy však nebudujte svoju značku iba na fanpage alebo prostredníctvom Instragramového účtu. Sociálne siete je potrebné vždy vnímať len ako doplnok pre food truck marketing.
Pridať komentár