Siri, Alexa, Google asistent, Cortana  - vyber si ktoréhokoľvek hlasového asistenta a začni sa s ním rozprávať - ak si tak doteraz ešte neurobil. 

Hlasoví asistenti sú budúcnosťou internetu. Alebo, presnejšie povedané, sú jeho súčasnosťou. Sú tu, sú použiteľní a stávajú sa lepšími a dokonalejšími pri každej aktualizácii softvéru alebo pri vydaní nového produktu, v rámci ktorého sú dostupní.

Väčšina ľudí, ktorí hlasového asistenta vyskúšali, s ním buď boli spokojní (a začali ho používať), alebo k nemu zaujali neutrálny postoj, čiže možno predpokladať, že ho v budúcnosti vyskúšajú znova, aby zistili, ako ho inovácie vylepšili.

hlasove-vyhladavanie.png

Štatistiky skúseností s virtuálnym asistentom

Keby som ti pred desiatimi rokmi povedal, aby si začal pracovať na mobilnej verzii tvojej webstránky, možno by si ma vysmial so slovami: “Každý si môže moju stránku pozrieť na desktope alebo notebooku. Prečo by som mal strácať čas mobilným dizajnom?”

Avšak podľa štatistík zo Statista.com, online surfovanie cez mobilné telefóny vzrástlo z 0.7% v roku 2009 na 52.2 % v roku 2018. Toto číslo môže byť pre tvoje konkrétne odvetvie ešte vyššie. Hlasové vyhľadávanie bude pravdepodobne narastať podobným tempom.

V poslednom roku sa strojnásobili predaje domácich hlasových asistentov. Ľuďom sa osobní hlasoví asistenti páčia a chcú ich používať. Raketový nárast predajov hlasových asistentov iba potvrdzuje moje presvedčenie, že je najvyšší čas brať hlasové vyhľadávanie vážne.

Schema - štrukturované dáta, ktoré uľahčujú hlasové vyhľadávanie

Ak chceš, aby A.I. osobný asistent ľahšie rozoznal tvoju webstránku, mala by byť nakódovaná v sémantickom dátovom formáte. Schema je skvelé riešenie, ktoré využívame pri tvorbe nášho systému na to, aby mali webstránky tú správnu štruktúru a univerzálne výrazy vo svojom kóde.

Vyhľadávače, vrátane hlasových asistentov, potrebujú porozumieť obsahu webu. Žiaden obsah však nedáva zmysel bez kontextu, preto musia byť informácie na webstránke relevantné a nakódované v štruktúrovanom formáte.

Schema zabezpečuje to, aby bol obsah webu konceptuálny, s jasne definovanými poliami a vzťahmi medzi nimi. Keď virtuálny asistent prehľadáva web, aby našiel tú najrelevantnejšiu odpoveď na otázku používateľa, porozumie štruktúrovanej stránke, ktorá používa schemu oveľa ľahšie. To znamená, že takúto webstránku uprednostní a ponúkne používateľovi ako výsledok vyhľadávania. Schema vo veľkej miere vylepší tvoje SEO.

Vylepši obsah, zvýš rýchlosť a optimalizuj obrázky

Obsah

Chcem zdôrazniť, že obsah je stále tou najdôležitejšou časťou tvojej stránky. Kvalitný, relevantný obsah, ktorý sa ľahko a dobre číta, je základ. Obsah je to, čím by si sa mal zaoberať ešte skôr, ako vôbec začneš s vytváraním tvojej stránky.

Rýchlosť

Základné odporúčanie znie: vyhni sa prekomplikovanému dizajnu a radšej sa zameraj na zvýšenie rýchlosti svojej stránky. Väčšina mobilných verzií stránok vyzerá viac-menej rovnako. Vyhoď zo stránky všetky zbytočnosti a zredukuj používanie Cookies súborov iba na nevyhnutné. Tieto zmeny pomôžu výrazne zrýchliť tvoju stránku.

Obrázky

Optimalizácia obrázkov je komplikovanejšia ako sa na prvý pohľad zdá. Kvalita obrázkov je dôležitá, pretože nevieš, či návštevník stránky používa na jej zobrazenie stolný počítač, obrovský 4K televízor alebo maličký mobilný telefón. Optimalizácia obrázkov by preto mala byť ponechaná na technické riešenie, na ktorom je stránka postavená. Obrázky by sa mali “samé” prispôsobiť svojou veľkosťou a rozlíšením zariadeniu, na ktorom sa stránka zobrazuje. A to tak, aby nespomaľovali načítavanie webstránky.

Jednoduchosť dizajnu

Ako som spomínal, obsah a výkonnosť webstránky sú oveľa dôležitejšie, ako kedysi populárny, prekomplikovaný dizajn. Jednoduchosť je IN.

AMP  (Accelerated Mobile Pages) je tzv. open-source knižnica, alebo systém, ktorý vznikol za účelom vytvorenia riešenia pre web developerov, ktorí tvoria mobilné verzie webových stránok. Pomocou AMP môžeš vytvoriť zjednodušenú verziu webstránky, ktorá na mobile vyzerá dobre a rýchlo sa načíta. Užívateľ sa skôr dostane k obsahu, ktorý je zbavený komplikovaného obalu.

Za vytvorením AMP je samotný Google. AMP je dôkazom toho, že dôležitosť relevantného obsahu a vysokej rýchlosti webu je na prvom mieste. Od individuálneho dizajnu sa upúšťa.

Hlasové vyhľadávanie prináša do marketingu a SEO nové príležitosti

Prvou vecou, ktorú je potrebné si uvedomiť, je veľký rozdiel v hlasovom a klasickom vyhľadávaní, pri ktorom kľúčové slová užívateľ manuálne píše do vyhľadávacieho riadku.

Napríklad:

Písanie: Pizzeria Banská Bystrica

Hlasové vyhľadávanie: Dal by som si pizzu.

Písanie: Program v kinách, lístky do kina

Hlasové vyhľadávanie: Čo dnes dávajú v kine blízko mňa?

Písanie: LIDL otváracie hodiny

Hlasové vyhľadávanie: Je teraz LIDL otvorený?

A.I. hlasový asistent musí rozpoznať požiadavku obsiahnutú vo vete, ktorú si povedal a ponúknuť ti odpoveď v priebehu sekundy.

Do vyhľadávania vstúpili nové frázy ako: “blízko mňa,” “okolo mňa,” “rád by som,” “odporuč mi,” “je to dobré?”

Obsah webu musí byť jasne identifikovateľný cez sémantický dátový model. V kóde stránky majú byť zahrnuté meta údaje, ako napríklad, ktorý údaj je adresa, otváracie hodiny, názov článku, zhrnutie, hlavný obsah článku a podobne.

Je to akoby si dával Alexe (Siri alebo ktorémukoľvek asistentovi) kľúč k informáciám ukrytým v HTML kóde, aby si mohla informácie prečítať a sformulovať odpoveď na otázku užívateľa. Presné kľúčové slová budú čím ďalej tým menej dôležité, pretože umelá inteligencia porozumie kontextu. Pred niekoľkými rokmi by si na Googli ľahko prerazil s článkom: “Najlepšia pizza v Bratislave.” Dnes, keď niekto hľadá pizzériu, potrebuje vedieť jej presnú adresu, vrátane vzdialenosti od miesta, kde sa nachádza a navigácie, ako sa k nej dostane, otváracie hodiny a hodnotenie zákazníkov, ktorí pizzériu navštívili.

Umelá inteligencia virtuálnych asistentov narastá. Rozoznávajú tvoj hlas, učia sa tvoje preferencie a dokážu identifikovať tvoje zvyčajné príkazy a želania. Tvoja užívateľská skúsenosť s nimi bude vysoko personalizovaná, čo je dobre, pretože dostaneš viac výsledkov, ktoré sú relevantné pre teba konkrétne. Hlasový asistent ti bude ponúkať to, čo zaujíma teba, nie tvoju mladšiu sestru alebo mamu, napriek tomu, že všetci používate jedno a to isté zariadenie ako je Apple HomePod, Google Home alebo Amazon Echo.

Hlavný dôvod: časová úspora

To, čo chceš, je redukcia času stráveného s telefónom v ruke a očami prilepenými na jeho malý displej. Prečo by si mal zobrať telefón do ruky a niekoľkokrát niekde kliknúť, keď môžeš položiť otázku a dostať na ňu okamžitú odpoveď?

Napríklad:
  • Informácie o počasí,
  • Navigácia na miesto určenia,
  • Odpovede na všeobecné otázky,
  • Uskutočnenie hovoru,
  • Odoslanie správy.

Tieto jednoduché úlohy môžu byť už v súčasnosti vykonané prostredníctvom tvojho virtuálneho asistenta, zatiaľčo ty sa sústredíš na činnosť, ktorú práve robíš, napríklad varenie, šoférovanie, zábava s priateľmi alebo sledovanie zápasu v televízii.

1 deň s tvojim virtuálnym asistentom

Tu je zoznam bežných príkazov, ktoré ľudia ako ty, denne používajú.

Povedz iba “Hey, Siri” / “Alexa” / “Ok, Google,” a následne:

Ranné prebúdzanie sa:

Koľko je hodín?

Zapni svetlo.

Aké bude dnes počasie? Bude dnes pršať?

Raňajky

Nastav časovač na 4 minúty.

Pridaj vajcia do môjho nákupného zoznamu.

Zahraj moju obľúbenú pesničku.

Prečítaj mi noviny.

Práca

Čo mám naplánované na dnešné popoludnie?

Naplánuj meeting dnes o 14:00 hod. Pošli pozvánku Jane a Petrovi.

Aké je dnes obedové menu u Kohúta?

Zavolaj Jožovi.

Napíš správu pre moju ženu.

Po práci

Povedz mi vtip.

Aká vysoká je Eiffelovka?

Chcem si kúpiť nové topánky.

Kde blízko mňa môžem zájsť na kávu?

Sú v meste nejaké dopravné obmedzenia?

Otváracie hodiny najbližšej pošty?

Večer

Čo ide dnes v kine?

Aké je skóre zápasu Španielsko-Maroko?

Objednaj pizzu.

Zarezervuj stôl v reštaurácii na deviatu.

Nastav mi budík na zajtra na siedmu ráno.

Keď začneš používať svojho virtuálneho asistenta, uvedomíš si, aký veľký potenciál v sebe ukrýva. Budeš nedočkavo čakať na novinky, ktoré prinesú inovácie a nové funkcie dostupné v ďalšej verzii tvojho zariadenia.

Webstránky vybudované na Pixeniu sa kamarátia s hlasovými asistentami

Približne pred rokom, keď som po prvý krát prišiel s myšlienkou Pixenia, som zároveň rozmýšľal aj nad hlasovým vyhľadávaním. Bolo mi jasné, že hlasové vyhľadávanie je rýchlo rastúci trend, s ktorým treba počítať. Preto vyvíjame Pixenio tak, aby bolo na veľký nápor hlasového vyhľadávania dobre pripravené. Keď si vytvoríš stránku na Pixeniu, tvoj obsah bude mať ten správny formát štruktúrovaných dát. Takto ho uvidia vyhľadávače, ktoré ho následne lepšie zaindexujú a zahrnú do svojich výsledkov.

Skôr či neskôr sa všetky webstránky budú musieť prispôsobiť hlasovému vyhľadávaniu. Všetky elektronické zariadenia budú mať v sebe zahrnutú možnosť ovládania hlasom. Ak mi neveríš, nájdi si na YouTube “voice activated vacuum cleaner” v preklade: hlasovo aktivovaný vysávač :)

Pozn.: Hlasové vyhľadávanie je dostupné v niekoľkých svetových jazykoch, medzi ktorými, žiaľ, Slovenčinu (zatiaľ) nenájdeš. Ak si však zdatný v angličtine, nemčine, francúzštine alebo v niektorom z ďalších jazykov, odporúčam ti hlasového asistenta začať používať, pravdepodobne ho tvoj mobilný telefón už má.