Po rokoch vylepšovania a komplikovania webstránok zo SEO dôvodov sme konečne vstúpili do veku zjednodušovania.

Aký je moderný web design? Jednoduchý a elegantný.

Čo viedlo k tejto zmene?

Celé roky sme čítali návody na vylepšenie našich webstránok prostredníctvom hrania sa s rôznymi druhmi menu, formulárov na prihlásenie sa na odber newslettrov, textov a obrázkov. Zrazu sa toto všetko zdá byť nepodstatné.

Prečo? Pretože sa zameriavame na aspekty, ktoré sú naozaj dôležité:

1. Rýchlosť načítavania stránky

Akonáhle sa internetové pripojenie vkradlo do našich mobilných telefónov, rýchlosť načítania stránky sa stala dôležitejšou ako kedykoľvek predtým. Tvoja webstránka sa musí načítať v primeranom čase aj s tým najpomalším internetom, ktorý chytíš niekde v lese uprostred ničoho.

Zrýchlenie tvojej stránky okamžite zvýši tvoju mesačnú návštevnosť stránky a zabezpečí lepší SEO ranking. Nie je to dostatočne dobrý dôvod na to, aby si prebudoval svoju stránku od základov a zbavil sa všetkých nepotrebných funkcionalít, ktoré ti nikdy nebolo treba?

2. Relevantný obsah

Počuli ste niekedy niekoho povedať niečo takého:

“Bol som na jednej stránke a mali na nej takú krásnu farbu pozadia a perfektný font” ?

Ja tiež nie. Ale počul som:

“Keď otvorím webstránku hotela, jediné čo chcem vidieť je fotka izby a telefónne číslo. Nič iné ma nezaujíma.”

Pozrime sa na to bližšie. Toto je perfektný príklad problematiky relevantnosti (resp. irelevantnosti) obsahu webu, ktorej čelí množstvo webstránok.

Fakt č. 1: Neexistuje na svete žiadna hotelová webstránka bez fotiek izieb a telefónnych čísel. (Dúfam!)

Otázkou je, koľkokrát musí užívateľ kliknúť, aby sa dostal k tomu, čo potrebuje. Keď máš pomalú stránku a človek musí urobiť 4 kliky na to, aby sa dostal k fotkám a telefónnemu číslu, dovolím si povedať, že tvoja webka je úplnou katastrofou.

Môžeš mi oponovať: A čo lokalita, v ktorej sa hotel nachádza a marketingový popis okolia?

Ale…

Fakt č. 2: Keď si hľadáš hotel, pravdepodobne už na mieste si a ťukáš do googla “hotel blízko mňa” alebo minimálne vieš, kam chceš ísť.

V procese rozhodovania sa kam pôjdeš pravdepodobne sedíš na gauči vo svojej obývačke, s laptopom na kolenách a vysokorýchlostným internetovým pripojením. Máš plno času urobiť niekoľko extra klikov a prečítať si celú webstránku.

Poviem to jasne:

Netvrdím, že máš vymazať užitočné informácie. Ja len hovorím, že by si ich mal usporiadať v správnom poradí a zjednodušiť prístup k nim.

To je všetko. Rýchlosť načítania a relevantný obsah je všetko, na čom záleží.

Tvojim webovým návštevníkom NEZÁLEŽÍ na:

  • technickom zázemí tvojej webstránky,
  • CMS systéme, ktorý používaš,
  • umiestnení tvojho formulára na odber newslettra. Či je vpravo, vľavo, hore alebo dole;
  • Všetkých webových návštevníkov zaujíma iba to, či sa im zobrazujú relevantné informácie.

Všimol si si, že väčšina webstránok tak či tak vyzerá rovnako na mobile? Je tam obrázok, pod nim text a ikona hamburger menu v hornom rohu.

Mobilný dizajn alebo lepšie povedané - RESPONZÍVNY dizajn nás priviedol k tomu, že sme sa vzdali unikátnosti a prešli ku konformite webstránok. Je to dobrá vec, pretože to zrýchľuje proces prehliadania. Vieš kde máš kliknúť, čiže šetríš pár sekúnd na každej stránke, kde si predtým musel stráviť čas hľadaním toho, čo potrebuješ.

Celkovo to zlepšuje používateľskú skúsenosť pri prehliadaní webstránok. Pretože v jednoduchosti je krása.

Webstránka = umelecké dielo jej majiteľa

(…a nemalo by to tak byť)

Častokrát sa stáva, že vytváranie a spravovanie webstránky je ťažšie ako jadrová fyzika. Verím, že by to tak nemalo byť, keďže práve to je to, čo ťa brzdí.

Čo je zlé na zdokonaľovaní tvojej webstránky?

Potrebuješ týždne ak nie mesiace na to, aby si konečne spustil svoju webstránku. Kladieš dôraz na každý jeden detail, no to neznamená, že tvoja stránka bude úplne bezpečná, funkčná a užitočná. Pracuješ na nej dovtedy, kým s ňou nie si spokojný.

Výsledok?

Tvoja webstránka je často prekomplikovaná. Po dizajnovej, ako aj obsahovej stránke. Keď je hotová, si taký vyčerpaný, že ju radšej nechceš nejakú tú chvíľu znova uvidieť.

Aspoň ťa hreje pocit hrdosti, lebo si myslíš, aká je perfektná. Ale haló, je to len webstránka. Nie umelecké dielo! Máš webstránku, aby ti išiel lepšie biznis, nerobíš biznis preto, aby si mohol mať umelecké dielo v podobe tvojej webky.

Webstránka by mala byť komunikačný kanál

Predtým som ti tvrdil, že fotka izby a telefónne číslo je to, čo chce vidieť väčšina ľudí na tvojej stránke. Teraz ti hovorím, že tvoja stránka by nemala byť iba obšírnejšia verzia tvojej vizitky.

Sú tieto 2 tvrdenia protichodné?

Vôbec nie. Dlhšia verzia vizitky by obsahovala:

  • meno tvojej firmy/webstránky,
  • kontaktné informácie,
  • jednoduchá sekcia “o nás”,
  • prezentácia produktu.

Komunikačný kanál je omnoho viac, ako len toto. Výrazne rozširuje podstatnú súčasť tvojej webstránky: relevantný obsah. Rozprávaj sa so svojimi zákazníkmi cez tvoju webstránku. Chceš pôsobiť osobne, aby sa s tebou tvoji zákazníci vedeli stotožniť.

Povedz svoj príbeh, vysvetli prečo robíš to, čo robíš. Dávaj zákazníkom pravidelné novinky - na tvoju vlastnú webstránku. Pretože webstránky už nie sú o unikátnom dizajne. Ale sú o unikátnom, čerstvom a relevantnom obsahu.

Neveríš mi?

Spýtaj sa vývojárov v Googli, ktorí robia na SEO algoritme. Aj oni si myslia, že relevantný a kvalitný obsah je to najdôležitejšie.

Záver

Webstránky už nie sú o unikátnom dizajne. Ide o obsah. Obsah je v skutočnosti druhou najdôležitejšou časťou webstránky. Prvá je rýchlosť načítania, keďže nikto sa nedostane k obsahu, ktorý sa nenačítava...